Extrémně širokoúhlá Sigma 12-24 na Canonu 5D

Extrémně širokoúhlá Sigma 12-24 na Canonu 5D

Pro fotografa architektury není žádný objektiv dostatečně širokoúhlý. Běžně používám objektiv s ohniskem 17mm, a i ten je často málo široký. Uvítal jsem tedy možnost, otestovat objektiv Sigma 12-24 4,5 - 5,6 DG II. Objektiv jsem testoval na zrcadlovce Canon 5D.

Sigma 12-24 DG II

Vlastnosti objektivu

Hlavní výhodou objektivu je možnost použití na full-frame zrcadlovce. V kombinaci s ohniskem 12mm se Vám doslova otevřou nové obzory.

Světelnost objektivu je 4,5-5,6, což je pro fotografování architektury naprosto dostačující. Autofokus je řešen pomocí ultrazvukového HSM ostření. Ostření je tiché a rychlé, to ale není překvapení u širokoúhlého objektivu.

ohnisko / ohnisko x 1,6 crop: 12-24 / 19-38 mm
světelnost: 4,5 - 5,6
ostření: HSM
průměr filtru: -
váha: 670g
sluneční clona: vestavěná

Zpracování objektivu

Celý objektiv je velmi pečlivě zpracován, což naznačuje i jeho hmotnost. Výhodou je utěsněnost proti prachu a vlhku. Po sundání velké krytky vidíte vypouklou přední čočku a napevno vestavěnou sluneční clonu.

Tato verze objektivu Sigma 12-24 není zhotovena v provedení EX, jako tomu bylo u první verze. Hlavním rozdílem je povrch objektivu, který již neobsahuje semišový povlak. Tento povrch se časem stejně akorát ošoupal.

Čočka Sigma 12-24Vypouklá čočka a pouzdro k objektivu

Při zoomování se objektiv nevytahuje. Zoomování však funguje obráceně oproti všem Canon objektivům, na což jsem si nezvykl a pořád si to pletl.

K objektivu dostanete tvrdé pouzdro. Je sice trochu velké, ale o hodně lepší jak pytlová pouzdra ke Canon objektivům.

Extrémní ohnisko 12mm

Fotografování s takto širokým objektivem má své kouzlo. Na již známých místech, díky němu objevíte zcela nové záběry. Na této fotografie můžete vidět rozdíl mezi ohniskem 12mm a 17mm.

Ohnisko 12mm vs. 17mmporovnání ohniska 12mm vs. 17mm

Kompromisy objektivu

Objektiv s ohniskem 12mm sebou přináší i určité kompromisy. Jedním z nich je vypouklá přední čočka. Nemůžete tak využívat žádné filtry, což mě vadí asi nejvíce. Zároveň je tak čočka náchylnější na drobné poškození či zašpinění.

Kvalita kresby

Kvalita kresby se v tomto případě těžko soudí. Kresba není zrovna ideální, což je daň za extrémní ohnisko. Porovnání s jiným, takto širokým objektivem nemám. Dá se ale očekávat, že všechny takto široké objektivy nebudou mít perfektní kresbu.

Provedl jsem alespoň porovnání kresby na ohnisku 17mm s objektivem Canon 17-40. Co se týče kresby, jednoznačně vyhrává Canon i přes své měkké kraje.

Canon 17-40 vs. Sigma 12-24levý roh

kresba Sigma 12-24střed - 100% výřez

Zkreslení

Výborně je na tom objektiv z hlediska zkreslení. Soudkovitost na 12mm je velmi dobrá, vzhledem k tomuto ohnisku. Provedl jsem porovnání soudkovitosti na ohnisku 17mm s Canonem 17-40. Sigma v tomto ohledu jasně vyhrává. Canon v tomto případě značně soudkuje, což mi vadí čím dál více.

zkreslení objektivuzkreslení objektivů

Pozitiva / Negativa

  • ohnisko 12 mm
  • kvalitní tělo včetně utěsnění
  • soudkovist v normě vzhledem k ohnisku
  • nemožnost použití filtrů
  • měkčí kresba
  • vypouklá přední čočka
  • opačné zoomování

Závěr

Sigma 12-24 má několik kompromisů, které si vyžádalo její extrémní ohnisko. Fotograf se s nimi musí naučit žít, což mu Sigma vynahradí unikátními záběry. Na trhu není mnoho jiných objektivů s tímto ohniskem.

Na druhou stranu, takto široké ohnisko nevyužije každý. Sigma se hodí například pro focení interiérů či stísněných prostorů. V jiných případech je Sigma až moc široká. Objektiv Sigma 12-24 DG II bych doporučil zapáleným fotografům architektury, jako doplněk stávající výbavy.

 

31.01.2015 | Foto technika

Líbil se Vám tento článek?


Mohlo by Vás zajímat

  • Fotografujeme interiér
    Fotografujeme interiér

    Tímto článkem otevírám seriál o fotografování architektury. Nejdříve se podíváme na fotografování interiéru. Poradím Vám na co si dát pozor a čím dojem z fotografie umocnit.

  • Sbíhání linií u fotografií architektury
    Sbíhání linií u fotografií architektury

    V druhém článku o fotografování architektury se podíváme na sbíhání linií. Jedná se o častý nešvar, který kazí výsledný dojem z fotografie.

  • Canon TS-E 17 mm F 4 L
    Canon TS-E 17 mm F 4 L

    Po testu Tilt-Shift objektivu Canon TS-E 24 II jsem dostal k dispozici i objektiv Canon TS-E 17 / 4 L. Ten vyniká především svým velmi širokým ohniskem.

  • Canon TS-E 24 vs. Canon TS-E 24 II
    Canon TS-E 24 vs. Canon TS-E 24 II

    Na několik dní jsem měl zapůjčen objektiv Canon TS-E 24 / 3.5 L II. Nyní Vám přináším jeho srovnání s předchozí verzí, kterou již pár let používám.

Z galerie



CZ EN